باربری پایتخت - اتوبار پایتخت

باربری ، بسته بندی اثاثیه منزل و اسباب کشی در تهران

باربری پایتخت - اتوبار پایتخت

باربری ، بسته بندی اثاثیه منزل و اسباب کشی در تهران

وقتی اجاره نشین دیگر خوش نشین نیست

روزی روزگاری نه چندان دور از اجاره نشینی به عنوان خوش نشینی یاد می شد چرا که هم پر تنوع بود و هم کم هزینه.وقتی اجاره نشین بودی دیگر از در کنار سایر هزینه‌های خانه، کلی هزینه نگهداری و تعمیرات نمی پرداختی.وقتی اجاره نشین بودی.. 

اجاره نشینی دیگر خوش نشینی نیست

شفاف نیوز : روزی روزگاری نه چندان دور از اجاره نشینی به عنوان خوش نشینی یاد می شد چرا که هم پر تنوع بود و هم کم هزینه.وقتی اجاره نشین بودی دیگر از در کنار سایر هزینه‌های خانه، کلی هزینه نگهداری و تعمیرات نمی پرداختی.وقتی اجاره نشین بودی پرداخت مالیات ملک، بیمه و سایر هزینه‌ها بر عهده شما نبود.وقتی اجاره نشین بودی، هر زمانی که می خواستی می‌توانستی به هر مکانی که دوست داری نقل مکان کنی و دغدغه ای نداشته باشی. 

این روزها اما کار به جایی رسیده است که همه دوست دارند همه این مشکلات را داشته باشند اما اجاره نشین نباشند چرا که اجاره نشینی با ارقام نجومی امروز مسافی است با چند برابر هزینه کردن برای خانه شخصی بدون هیچ سودی! 

در واقع در روزگار قدیم اجاره بهای خانه آنقدر سرسام آور نبود که بسیاری در آرزوی یک خانه 30 متری برای 6 نفر! بسوزند و نتوانند آن را به واقعیت تبدیل کنند. 

حالا نیز در حالی رکود بازار مسکن را فراگرفته و این بازار با گرانی های گاه و بیگاه حال و روز خوبی نداردو مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید ، چاره ای ندارند جز اینکه به دنبال رهن و اجاره خانه باشند. 

این در حالی است که کنترل مناسبی بر روی بازار اجاره صورت نمی‌گیرد و موجران معمولاً قیمت‌های خودشان را میدهند. 

حال به نظر می‌رسد برای تعادل قیمت نرخ اجاره‌بها بهتر است دولت و بخش‌های مربوطه وارد میدان شوند و وعده‌های فعال‌سازی صنعت اجاره را اجرایی کنند. بر این اساس بیش از 34 درصد از معاملات اجاره‌نشینی 10‌ماهه سال گذشته در استان تهران صورت گرفته و تهرانی‌ها را صدرنشین کرده است. 

با گذشت پنج ماه از سال 1393 و میزان معاملات منعقد شده و افزایش حدود 10‌درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به نظر می‌رسد بازار مسکن و به ویژه بازار اجاره‌بها رونق می‌گیرد، اما رونقی که با افزایش قیمت همراه نخواهد بود. 

برخی کارشناسان و صاحب نظران مسکن بر این باورند که بازار مسکن در نیمه دوم سال افزایشی نخواهد داشت. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گرچه بازار اجاره‌بهای مسکن در شهریورماه به اوج خود می‌رسد و شاهد بیشترین تعداد معاملات مسکن خواهیم بود، اما جهش و افزایش قیمتی پیش‌بینی نمی‌شود. 

به گفته حسام عقبایی مشاهده آمار چهارماهه امسال بیانگر رونق معاملات مسکن نسبت به سال گذشته است. 

به عقیده وی شهریور امسال با بیشترین حجم معاملات مسکن روبه‌رو خواهیم بود، اما پس از آن با شروع فصل جدید اندکی بازار آرام و ساکت می‌شود و دوباره در دی‌ماه رونق معاملات را شاهد خواهیم بود. در این باره نیز برخی مسئولان دولتی و وزارت راه و شهرسازی هم معتقدند امسال افزایش قیمتی در نیمه دوم سال نداریم و امسال، سال افزایش قیمت مسکن نیست. 

آمار موجود از میزان قراردادهای منعقد‌شده مسکن سال‌های 1391 و 1392 نشان می‌دهد تعداد اجاره‌نشینان در تهران بیش از دیگر شهرهای کشور است. طبیعی است که کلانشهری همچون تهران با وجود 12 میلیون جمعیت و این تعداد ساخت و ساز، بیشترین اجاره‌نشین را به خود اختصاص دهد و به تبع آن بیشترین میانگین قیمتی اجاره مسکن را داشته باشد؛ میانگین قیمتی که حداقل 700 هزار تومان در ماه را به خود اختصاص می‌دهد. 

رقمی که برای خانوارهایی که حدود یک میلیون تومان درامد ماهیانه دارند بسیار زیاد است و فشار اقتصادی زیادی به آنها وارد می کند.

از سوی دیگر همانطور که گفته شد عدم نظارت بر این بازار بلای جان مردم شده و هر کس برای خود روی خانه اش نرخ می گذارد و بنگاه های معاملات املاک هم سعی می کنند از این شرایط سود لازم را ببرند. 

باید منتظر ماند و دید بالاخره نهادهای نظارتی وارد کارزار می شوند تا نرخ اجاره بها به طور منطقی کنترل شود یا خیر؟ 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.